Dr. William Stixrud, Ph.D., is een klinisch neuropsycholoog en directeur van William Stixrud & Associates in Silver Spring, Maryland, een groep die gespecialiseerd is in leren, aandacht en sociale/emotionele stoornissen. Dr Stixrud heeft ook een ondersteunende functie op de faculteit van het Children’s National Medical Center in Washington, DC. Dr. Stixrud heeft jarenlange ervaring met het effect van de Transcendente Meditatietechniek op depressies.
Mijn tienerzoon heeft zware problemen met een depressie. Kan de TM-techniek hem helpen?
Dr Stixrud: We weten dat er een genetische component is aan depressie, maar genen dragen veel minder bij aan depressie dan aan andere aandoeningen zoals autisme en ADHD. De genetische bijdrage aan een depressie is in de orde van 35-50 procent, wat betekent dat de grootste bijdrage niet afkomstig is uit de genetica maar komt van ervaringen. En de primaire dader is stress. Deskundigen omschrijven depressie als een ontregelde stressaandoening, wat betekent dat de stressrespons van het lichaam – de vecht-of-vlucht respons – ontregeld is geraakt. De delen van de hersenen die een dreiging signaleren worden hyperactief, ze reageren overdreven. Dus gedurende een lange tijd voordat kinderen depressief worden, voelen ze zich gestrest, ze voelen zich vaak angstig, en vooral voelen ze dat de wereld meer bedreigend is dan ze werkelijk is. En na verloop van tijd wordt de natuurlijke reactie op stress minder effectief, en stopt ze met correct te werken. En dan begint heel het mechanisme – waarvan wordt verondersteld dat het het kind zou beschermen – in feite tegen hem te werken.
Het is dus uiterst belangrijk om depressie te voorkomen bij kinderen?
Dr Stixrud: Een van ‘s werelds topexperts op het gebied van geestelijke gezondheid bij kinderen en adolescenten zegt dat de hoogste politieke prioriteit zou moeten zijn om psychische problemen bij kinderen en adolescenten te voorkomen. Door het voorkomen van deze problemen in de kindertijd en de adolescentie, kunnen we zo ook de meeste psychische problemen bij volwassenen voorkomen, waarvoor we nu een enorme prijs betalen – zowel in termen van menselijk leed als in termen van kosten voor de gezondheidszorg. Het voorkomen van depressie betekent – voor een deel – het creëren van een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen, waar hun stressrespons niet hoeft geactiveerd te worden de hele tijd, en ook hen te leren om hun stressrespons te normaliseren. Ik ben zeker een grote fan van de Stress-Vrije Scholenbeweging [die Transcendente Meditatie in scholen promoot] omdat het zich richt op het creëren van een omgeving waarin kinderen zich veilig kunnen voelen.
De tweede component in het voorkomen van depressie is gewoon het onderwijzen van kinderen en jongeren hoe ze hun eigen stress-systeem kunnen normaliseren, zodat ze niet over een hyperactieve stress-reactie die hen voortdurend waarschuwt voor gevaren die niet bestaan of sterk overdreven zijn. En natuurlijk kan daarbij de Transcendente Meditatietechniek helpen.
Er zijn vele manieren waarop we kunnen bijdragen aan het voorkomen van depressie bij kinderen en adolescenten, en ik zie Transcendente Meditatie in staat om daarin een grote rol te spelen.
Is de Transcendente Meditatie-techniek iets dat u aanbeveelt aan uw patiënten?
Dr Stixrud: Ja, en ik ben niet de enige. Een topexpert op het gebied van ontwikkeling van de hersenen en geestelijke gezondheidsproblemen tijdens de kindertijd adviseerde ooit één van mijn jonge patiënten, die wilde afstappen van zijn geneesmiddel voor depressie. Hij zei: “Je hebt mijn zegen, zolang je drie dingen doet: je houdt een regelmatig dagschema, je zorgt dat je genoeg slaap krijgt, en je leert mediteren.” Hij zei dit omdat hij werkzaam was bij de National Institutes of Health, waar onderzoekers het verband tussen stress en depressie bestudeerden. Hij wist dat wanneer mensen depressief zijn, hun stresshormonen uit balans zijn. Dit kan voorkomen worden door het normaliseren van de stress-respons. Het twee keer per dag beoefenen van Transcendente Meditatie helpt jongeren om een ordelijkheid, een structuur en een routine op te bouwen in hun dagen, waardoor het zenuwstelsel beter kan functioneren.
Is depressie een algemeen verspreid probleem voor kinderen?
Dr Stixrud: Ja, één van de echt zorgwekkende dingen over depressie is hoe vaak het voorkomt bij jonge mensen. Er is geen volledige overeenstemming onder professionals op dit gebied, maar vele denken dat we een epidemie van een depressie beginnen te zien. Vrijwel iedereen is het erover eens dat depressie op steeds jongere leeftijd voorkomt. Een generatie of twee geleden was de gemiddelde leeftijd het begin van een depressie op de leeftijd van 34 of 35. Nu, is dat 14 jaar! Onderzoekers zeggen dat een depressie littekens creëert in de hersenen, zodat tieners – zelfs na behandeling van hun depressie en de verdwijning ervan – nog steeds pessimistischer zijn voorheen. Ze hebben meer moeite met slapen dan vroeger, waardoor ze een verhoogd risico hebben op het krijgen van een nieuwe depressie. Telkens een persoon een depressie krijgt, wordt het meer waarschijnlijk dat hij of zij in een levenslange depressie terechtkomt. Dat is waarom experts zeggen dat de hoogste prioriteit zou moeten zijn om psychische problemen bij adolescenten te voorkomen.
Het lijkt alsof er meer druk ligt op jongeren dan ooit tevoren.
Dr Stixrud: Ik zag een jongen met ADHD toen hij 10 was en hij was erg hyperactief, maar ook niet te onderdrukken, aangenaam, zeer grappig, zeer slim, en een enorm sympathieke jongen. Ik zag hem weer toen hij 16 was, en hij was op anti-depressiva. Ik zei: “zeg eens, waarom die Zoloft?” En hij zei: “Wel, ze noemden me de Teflon Kid, want toen ik jonger was zat alles altijd mee en ik was altijd in een goede stemming. Maar toen kwam ik op middelbare school, en ik kreeg niet genoeg slaap. Ik wilde heel graag naar Duke University [één van de topuniversiteiten in de V.S. nvdr], en ik begon elke nacht op te blijven tot 1:00. Ik probeerde zo goed mogelijk te presteren op school. En ik ben versleten. Ik ben zopas depressief geworden.” En ik denk dat dit meer en meer voorkomt, vooral bij meisjes. Want zodra ze in de adolescentie terechtkomen, hebben meisjes een veel hoger risico op depressie dan jongens. Ik doe veel overleg met privé-meisjesscholen, waarvan vele academisch zeer veeleisend zijn. Ik probeer om hen te helpen begrijpen dat we niet willen dat deze tieners op de lange termijn zo moe en gestrest zijn dat ze depressief worden. Op Harvard, bijvoorbeeld, antwoordde 80% van de studenten op een krantenenquête dat ze zich depressief voelden tijdens het afgelopen jaar.
Related Wetenschappelijk Onderzoek
Dus de TM-techniek kan deze kinderen en tieners helpen hun stress te verminderen?
Dr Stixrud: Ik heb het gevoel dat TM aanleren aan onze kinderen het beste is wat we ooit kunnen doen voor hen. Ik zeg dit omdat het kan helpen om hun omgevingen relatief stressvrij te maken, om hun eigen reactie op stress te helpen normaliseren, om orde en regelmaat op te bouwen in hun leven via routines, om hen een diep niveau van geluk te schenken, en hun creativiteit en energie te versterken.
Belangrijke informatie:
Als u momenteel onder psychiatrische behandeling bent, vragen we u om contact op te nemen met uw psychiater opdat die met de TM-docent kan overleggen voordat u TM kunt leren.