Education Landing Page
Stress is de grootste vijand van ons onderwijs. De Transcendente Meditatie techniek is de meest beoefende en meest onderzochte stress-management methode ter wereld. Uit ervaringen van 6 miljoen TM beoefenaars en 40 jaar onderzoek van 250 verschillende universiteiten blijkt TM ook de meest succesvolle techniek ooit onderzocht te zijn om zowel stress, angst, depressie, insomnia, verslavingen, burnouts, ADHD, hoge bloeddruk, cholesterol, diabetes, fibromyalgie enz. te verminderen, en bovendien meer zelfvertrouwen te krijgen en ons intellectueel en creatief potentieel te ontwikkelen. Is dat niet het doel van ons onderwijs, gezonde, creatieve kinderen? Hieronder leggen we in iets meer detail uit hoe TM werkt
Transcenderen…veel meer dan relaxatie
Meditatie wordt meer en meer overwogen om de stress onder controle te houden, maar de echte ervaring van transcenderen doet veel meer. Transcenderen wordt door de oudste geschriften ter wereld beschreven als de hoogste menselijke ervaring, een ervaring die eigenlijk essentieel is voor onze volledige ontwikkeling. Vandaag kan men dit wetenschappelijk bevestigen, door objectief te meten wat er in het lichaam en de hersenen gebeurt tijdens Transcendente Meditatie beoefening:
- een uitzonderlijk diepe toestand van rust, zelfs veel dieper dan slaap.
- een diep innerlijk gevoel van geluk, objectief meetbaar via stijging van gelukshormonen
- Transcendente Meditatie (TM) en het échte doel van onderwijs: de volledige ontwikkeling van het kind
Transcenderen = Diepe rust
Transcenderen is een toestand waar de geest volledig tot stilte komt, een toestand die volledig natuurlijk en spontaan bereikt wordt door TM beoefening, zonder dat men moet proberen om deze toestand te bereiken. Deze toestand gaat ook samen met een uitzonderlijk diepe toestand van lichamelijke ontspanning, veel dieper dan slaap. Dit kan eenvoudig gemeten worden.
Op deze grafiek, van een onderzoek aan Harvard University, zien we dat bij TM beoefening bijna onmiddellijk in een toestand van lichamelijke ontspanning komt die veel dieper gaat dan zelfs de diepste rust die meestal pas na enkele uren slaap bereikt wordt. (hier gemeten door een daling van zuurstofverbruik) [1],[2]. Meer dan 30 studies rond de wereld hebben de diepe rust tijdens TM beoefening bevestigd.
Het is deze toestand van diepe rust die de innerlijke kracht van het lichaam om zichzelf te genezen activeert.
We weten allemaal dat ontspanning eigenlijk “ont-spanning” is, een toestand waar het lichaam natuurlijk spanning gaat ont-spannen. Het lichaam kan zelfs de diepste spanningen die we hebben, zelfs traumatische stress, op een volledig natuurlijke wijze terug verwijderen, op voorwaarde dat de toestand van ontspanning diep genoeg gaat.
Uit een recente studie die veel aandacht kreeg van de pers (zie CNN video) bleek dat Irak oorlogsveteranen na slechts 8 weken TM beoefening maar liefst 50% minder symptomen van Post Traumatissche Stress stoornissen (PTSS) hadden, een resultaat dat nog nooit gezien was [3].
Dit was echter gewoon een extra bevestiging van een eerder onderzoek met Vietnam oorlogsveteranen.
Na 3 maanden TM beoefening was er een significante verbetering voor zowel PTSS, angst, depressie, en insomnia, en had 70% van de patienten geen verdere behandeling nodig. Bij een controlegroep die de standaard psychotherapie behandeling kreeg, was er geen verbetering merkbaar. [4]
Dit zijn mensen met problemen die veel dieper zitten dan die van ons. Therapie kan er gewoon niet aan. Als TM hun kan helpen, zelfs als geen enkele andere methode dat tot nu toe kon, kunnen we ons wellicht inbeelden dat het iedereen kan helpen om stress te verminderen.
Hier is een video met voorbeelden hoe krachtig dit wel is bij diegenen die met zware stress te maken hebben, en waarom meer en meer wetenschappers, onderwijzers, beroemdheden en regeringen de TM techniek ondersteunen.
Op zoek naar geluk
De oude texten beschreven de ervaring van transcenderen als terugkomen naar een innerlijke bron van oneindige gelukzaligheid. Dit is waarom de geest spontaan zal transcenderen, zonder dat we er ook maar enige moeite voor moeten doen. De geest is op zoek naar deze ervaring.
Vandaag kan men deze toestand objectief meten, door de productie van serotonine, ons “gelukshormoon” te meten. Onder stress zal de serotonine productie afnemen. Tijdens TM beoefening zal de serotonine productie in de hersenen spontaan toenemen.
De oplossing voor onze gezondheidscrisis…Heeft u 2 minuten tijd om het hele systeem te veranderen?
40 jaar onderzoek, 350 wetenschappelijke publicaties en 5000 paginas aan onderzoeksdocumenten die uitsluitend positieve effecten bevestigen: De Transcendente Meditatie techniek is de meest onderzochte, en wellicht meest effectieve, methode van preventieve gezondheidszorg ooit. Waarom wordt de kost van de TM cursus dan nog steeds niet terugbetaald door onze ziekenfondsen?
Onlangs werd er een petitie opgestart om natuurlijke en alternatieve geneeswijzen (waaronder TM) een eerlijke kans te geven. Deze petitie stond na 1 week tijd al in de top 5 van meest succesvolle Vlaamse petities van 2015. Help ons mee dit momentum gaande te houden door mee deze petitie te ondertekenen, en hem door te sturen. (klik op de Facebook oproep hieronder).
Deel deze oproep met anderen via Facebook.
Transcenderen doet nog veel meer
De ervaring van volledige innerlijke stilte verbetert niet alleen onze gezondheid en welzijn, maar het heeft blijkbaar ook een uitzonderlijk effect op ons zelfvertrouwen (zie jezelf zijn) en onze hersenontwikkeling, wat dan weer een effect heeft op onze intelligentie en creativiteit, ons concentratievermogen, ADHD, enz. U kan hier meer info over vinden op deze website.
Transcendente Meditatie (TM) en het échte doel van onderwijs: de volledige ontwikkeling van het kind
700 scholen gebruiken TM reeds, en meer en meer regeringen ondersteunen het. En de Belgische Regering?
Op deze pagina ontdekt u :
– Referenties over het succes van TM in het onderwijs
– Een overzicht van 32 wetenschappelijke onderzoeken rond TM in het onderwijs
– Waarom TM het geheim van de meest succesvolle school ter wereld is
– Enkele videoclips van nieuwsreportages
– Een oproep voor de belgische scholen
Enkele referenties over het succes van TM in het onderwijs
– De New York Times die “TM in scholen” boven hun lijst plaatst van beste ideeën van het jaar in 2005 (zie NY times artikel Accredited Bliss), één van tientallen zeer positieve media reportages over het effect van TM in scholen.
– De regering van Brazilië die beslist om TM in te voeren in alle 38.000 publieke scholen van het land, voor meer dan 30 miljoen scholieren.
– Het hoofd van 20.000 man onderwijs personeel in San Fransisco die passioneel pleit voor invoering van TM in alle scholen van de V.S. na een aantal zeer succesvolle TM experimenten in zijn stad. (meer info en video van zijn toespraak zie TM in San Franscisco)
Het échte doel van onderwijs
Het doel van onderwijs is de volledige ontwikkeling van het kind
Transcenderen vervult op een heel simpele manier het eigenlijke doel van het onderwijs: De volledige ontwikkeling van het kind zelf, in plaats van het kind alleen maar vol te proppen met allerlei informatie, die meestal toch zeer snel verouderd blijkt te zijn.
In de sectie over hersenontwikkeling op deze site kan u lezen hoe de ervaring van transcenderen een effect heeft op de volledige onwikkeling van onze hersenen, zodat IQ en creativiteit veel sneller groeien, dan bij andere kinderen, ADHD symptomen spontaan verdwijnen, maar ook pesten en geweldadig gedrag spontaan verminderen en verdwijnen. (zie pesten en geweld op www.stressvrijescholen.be)
Maar de volledige ontwikkeling van het kind gaat veel verder dan alleen zijn hersenpotentieel. Even belangrijke factoren, waar de ervaring van transcenderen een evengrote invloed op blijkt te hebben, zijn: zelfvertrouwen, moreel denken, en harmonieuze relaties met anderen (zie relaties), geestelijke gezondheid en evenwichtigheid (zie geest), en lichamelijke gezondheid (zie lichaam). Al deze gaan samen met een succesvol leven, en door naar de bron van het leven te gaan (wat transcenderen is) worden al deze tegelijk verbeterd.
Ondersteun TM in het Belgische Onderwijs
Geef ons uw like op Facebook.
Wetenschappelijk onderzoek
Alle effecten van TM in het onderwijs zijn bevestigd door tientallen wetenschappelijke studies.
Recent werd het effect van beoefening van de Transcendente Meditatie techniek als deel van het onderwijs op een twintig tal factoren onderzocht door de San Francisco Unifief School district. Men vond ondermeer een significante daling van angst, depressies en slaapproblemen bij zowel leerlingen als leerkrachten, een beter vermogen om met problemen om te gaan, een daling van absenteïsme bij leerkrachten, en een spectaculaire daling van pesten en geweld in scholen waar de TM techniek werd ingevoerd. Voor meer info ga naar de CWAE website
Dit zijn slechts enkele van de tientallen onderzoeken rond het effect van Transcendente Meditatie op scholieren en studenten Voor een volledig overzicht van al het onderzoek (32 studies) met referenties zie TM onderzoek in het onderwijs.
Deze studies bevestigen dat al de effecten van TM die door ander onderzoek bevestigd zijn voor volwassenen zelfs nog meer van toepassing zijn voor scholieren. De onderzoeken vonden:
- – Verbeterde intelligentie en creativiteit
- – Betere academische prestaties
- – Minder stress op school
- – Minder slaperigheid
- – Beter geheugen
- – Sneller leren van nieuwe concepten
- – Beter gedrag onder scholieren
- – Meer appreciatie van anderen
- – Meer zelfvertrouwen
- – Hogere zelfactualisatie
- – Meer energie
- – Beter moreel denken
- – Betere lichamelijke gezondheid
Het geheim van de meest succesvolle school ter wereld
Het geheim van de meest succesvolle school ter wereld? Transcenderen.
Het beste voorbeeld van wat Transcendente Meditatie juist kan doen voor het onderwijs komt wellicht van een kleine school in Iowa in de V.S. De Maharishi School of the Age of Enlightenment (MSAE) is een lagere en middelbare school die werd opgericht zo’n 30 jaar geleden als demonstratie project van het effect van Transcendente Meditatie op de volledige ontwikkeling van het kind. De bedoeling was dat kinderen gedurende heel hun jeugd de techniek konden beoefenen als deel van hun school curriculum. Men kan intussen wel zeggen dat het een succesvolle demonstratie geworden is.
Ondanks het feit dat MSAE iedereen toelaat, in tegenstelling tot andere topscholen die hun reputatie alleen maar behouden door alleen de allerslimsten toe te laten, scoren MSAE studenten in hun laatste jaar gemiddeld in de top 1% van de V.S. op gestandaardiseerde academische testen, en gaat 95% door met universiteitsstudies. De school neemt regelmatig deel aan staats competities, tegen meer dan 500 andere middelbare scholen in de staat Iowa. De staat Iowa heeft het hoogste niveau van onderwijs van heel de V.S. dus zulke competities winnen is niet vanzelfsprekend. Niettemin heeft MSAE tot nu toe meer dan 100 staats competities gewonnen. (zei lijst van gewonnen competities) In diverse disciplines, van sport tot theater, van wetenschap tot kunst, verslagen ze de gespecialiseerde scholen keer op keer. (zie MSAE videoclip onderaan deze pagina)
Maar de meest indrukwekkende resultaten tot nu toe zijn behaald op competities waar ze hun creativiteit kunnen uitdrukken. Op de Internationale Destination Imagination competitie voor “creative problem solving” nemen de studenten van MSAE het elk jaar op tegen de 100.000 meest creatieve studenten ter wereld. Ze hebben al meer dan 4 zulke wereldcompetities gewonnen en eindigden in de top 10 in talloze andere. Er is geen enkele andere school ter wereld die ooit deze resultaten heeft behaald.
Steeds meer beroemdheden ondersteunen TM in het onderwijs
Hollywood film regisseur David Lynch, die zelf al bijna 40 jaar Transcendente Meditatie beoefent, was na een bezoek aan MSAE zo onder de indruk dat hij een stichting heeft opgericht, de David Lynch Foundation, om te helpen Transcendente Meditatie naar andere scholen te brengen. Recent is dit ook uitgebreid naar gevangenissen en werkloosheidsprogramma’s. Andere beroemdheden (zelf ook TM beoefenaars) die deze stichting publiek ondersteunen zijn ondermeer Oprah Winfrey, Clint Eastwood, George Lucas, Martin Scorcese, Paul McCartney, Ringo Starr, Moby, Sheryl Crow, Eddie Vedder, Jerry Seinfeld, Russel Brand en Katy Perry.
Via de David Lynch Foundation hebben intussen studenten in meer dan 700 publieke en private scholen rondom de wereld de Transcendente Meditatie techniek kunnen aanleren. Voor de V.S. alleen staan er meer dan 1000 scholen op de wachtlijst die zo snel mogelijk het programma in hun scholen willen invoeren.
Het doel is om ook zo snel mogelijk een onderwijs project in België op te starten. De David Lynch Foundation in België is bereid om hiervoor een deel van de kosten van instructie in Transcendente Meditatie en het TM Sidhi programma te sponsoren.
Voor meer info bezoek onze website over TM in het onderwijs: www.stressvrijescholen.be
Video clips: TM in scholen
RTBF: Engelse regering ondersteunt TM in het onderwijs (Frans)
NBC News (nationale televisie in V.S.): TM in het onderwijs in Detroit
CBS Sunday Morning (nationale televisie V.S.): De meest succesvolle school ter wereld
Heeft u 1 uur tijd om te ontdekken hoe alles kan veranderen?
U kan via de links meer info vinden over wat TM is en hoe het werkt en hoe u TM kan leren. De eerste stap is echter gewoon een gratis en vrijblijvende infolezing bij te wonen. Hier wordt meer in detail uitgelegd hoe de TM techniek juist werkt en wat u ervan kan verwachten. U krijgt alle informatie en antwoorden op al uw vragen, om daarna te kunnen beslissen of u de techniek wenst te leren.
Hoe kan een eenvoudige techniek zoveel veranderen?
600 studies bevestigen het effect van TM op
- Gelukkig zijn
- Hoe TM werkt