Wereldwijd implementeren steeds meer scholen TM
Op deze pagina :
– Referenties over het succes van TM in het onderwijs
– Een overzicht van 32 wetenschappelijke onderzoeken over TM in het onderwijs
– Waarom TM het geheim van de meest succesvolle school ter wereld is
– Enkele videoclips van nieuwsreportages
– Een oproep aan Belgische scholen
Enkele referenties over het succes van TM in het onderwijs
– De New York Times plaatst “TM in scholen” boven hun lijst van beste ideeën van het jaar 2005 (zie NY times artikel Accredited Bliss).
– De regering van Brazilië beslist TM in te voeren in 38.000 publieke scholen, voor meer dan 30 miljoen scholieren.
– Na succesvolle TM experimenten in zijn stad (zie TM in San Franscisco) pleit de verantwoordelijke onderwijs (20.000 medewerkers) voor invoering van TM in alle scholen van de V.S.
Doel van onderwijs is de volledige ontwikkeling van het kind
Transcenderen vervult deze doelstelling omdat het grotere coherentie in de hersenen creëert. Dit heeft effect op alle aspecten van het functioneren en een verruiming van het bewustzijn. Het verwerken van nieuwe leerstof, op creatieve manier daarmee omgaan, positieve samenwerking, succeservaringen zijn een paar voorbeelden van aspecten die spontaan ontwikkelen.
In de sectie hersenontwikkeling lees je hoe transcenderen effect heeft op de volledige ontwikkeling van de hersenen, zodat IQ en creativiteit sneller groeien, ADHD symptomen verdwijnen, maar ook pesten en gewelddadig gedrag verminderen. (zie pesten en geweld op www.stressvrijescholen.be)
De volledige ontwikkeling van het kind gaat verder dan enkel zijn hersenpotentieel. Even belangrijke factoren, waar transcenderen grote invloed op heeft, zijn: zelfvertrouwen, moreel denken, harmonieuze relaties (zie relaties), geestelijke gezondheid en evenwichtigheid (zie geest), lichamelijke gezondheid (zie lichaam).
Ondersteun TM in het Belgisch Onderwijs
Like ons op Facebook.
Tientallen wetenschappelijke studies bevestigen de effecten van TM in het onderwijs
Het San Francisco Unifit School district onderzocht het effect van TM in het onderwijs op twintig factoren. Zij stelden vast: een significante daling van angst, depressies en slaapproblemen bij leerlingen en leerkrachten, een beter vermogen om met problemen om te gaan, een daling van absenteïsme bij leerkrachten en een spectaculaire daling van pesten en geweld. Info: CWAE website
Dit is één van de 32 onderzoeken over Transcendente Meditatie bij studenten en onderwijzend personeel. Info: TM onderzoek in het onderwijs. Zij bevestigen dat de effecten van TM vastgesteld bij volwassenen, nog meer van toepassing zijn voor scholieren. Enkele vaststellingen:
– Betere academische prestaties
– Minder stress op school
– Minder slaperigheid
– Beter geheugen
– Sneller leren van nieuwe concepten
– Beter gedrag onder scholieren
– Meer appreciatie van anderen
– Meer zelfvertrouwen
– Hogere zelfactualisatie
– Meer energie
– Beter moreel denken
– Betere lichamelijke gezondheid
Het geheim van de meest succesvolle school ter wereld: Transcenderen
Het beste voorbeeld van wat Transcendente Meditatie doet in het onderwijs komt van een school in Iowa: de Maharishi School of the Age of Enlightenment (MSAE). Zij werd 30 jaar geleden opgericht om het effect van TM op de volledige ontwikkeling van het kind te bewijzen. Naast alle vakken in het leerplan beoefenen de studenten twee keer per dag TM. Het werd een succesvolle demonstratie!
Iedereen mag starten op de MSAE, in tegenstelling tot elite scholen die hun reputatie hoog houden door enkel de allerslimsten toe te laten. Toch scoren MSAE studenten in hun laatste jaar in de top 1% van de V.S. op gestandaardiseerde academische testen. 95% vat hogere studies aan. De school neemt regelmatig deel aan competities tegen meer dan 500 middelbare scholen in Iowa. Deze staat heeft het hoogste onderwijsniveau van de V.S. Niettemin won MSAE tot nu toe meer dan 100 competities. Info: lijst van gewonnen competities In disciplines van sport tot theater, van wetenschap tot kunst verslaan ze gespecialiseerde scholen keer op keer. (zie MSAE videoclip onderaan deze pagina)
Het meest indrukwekkend zijn ze bij creatieve competities. Tijdens de Internationale Destination Imagination competitie voor “creative problem solving” nemen de MSAE studenten het jaarlijks op tegen de 100.000 meest creatieve studenten ter wereld. Ze wonnen vier wereldcompetities en eindigden in de top tien van talloze andere. Geen enkele school ter wereld behaalde ooit deze resultaten .Dr. Ashley Deans, directeur MSAE, gaf in België voordrachten over TM in het onderwijs. 2500 schooldirecties, leerkrachten, ouders en andere geïnteresseerden kwamen luisteren.
Schooljaar 2017 startte een basisschooltje in Tienen met de techniek. De EU besliste in zes landen het implementeren van TM in scholen te subsidiëren, waaronder België. Als een school in België met TM begint, subsidieert de EU 150 deelnemers.
Beroemdheden ondersteunen TM in het onderwijs
Regisseur David Lynch, die zelf al 40 jaar TM beoefent, was na een bezoek aan MSAE zo onder de indruk dat hij de David Lynch Foundation oprichtte. Met als doel Transcendente Meditatie naar andere scholen te brengen. Recent breidde dit uit naar gevangenissen en werkloosheidsprogramma’s. Andere beroemdheden die de stichting steunen zijn ondermeer Oprah Winfrey, Clint Eastwood, George Lucas, Martin Scorcese, Paul McCartney, Ringo Starr, Moby, Sheryl Crow, Eddie Vedder, Jerry Seinfeld, Russel Brand en Katy Perry. Via de David Lynch Foundation leerden studenten in 700 publieke en private scholen wereldwijd de Transcendente Meditatie techniek. In de V.S. staan 1000 scholen op de wachtlijst. In België wil de De David Lynch Foundation de kosten van de TM instructie in scholen en het TM Sidhi programma sponseren.
Info: www.stressvrijescholen.be
Video clips: TM in scholen
RTBF: Engelse regering ondersteunt TM in het onderwijs
NBC News: TM in het onderwijs in Detroit
CBS Sunday Morning (nationale televisie V.S.): De meest succesvolle school ter wereld