GRATIS TM INTRO LEZING

Veurne ma, 31. jan 2022 om 19:00, ma, 7. feb 2022 om 19:00

Kies een andere stad

Transcendente Meditatie vergeleken met andere technieken

Toen in de jaren ’70 de eerste wetenschappelijke studies rond de Transcendente Meditatie (TM) techniek gepubliceerd werden en de significante verbeteringen op alle gebieden van het leven bevestigden, werd meditatie opeens een alledaags begrip. Het werd een modeverschijnsel, iets dat meer en meer mensen begonnen te doen omdat het goed was voor de gezondheid, voor de geestelijke ontwikkeling, voor het zelfvertrouwen, succes, of voor heel wat andere zaken.

Sinds het succes van TM 40 jaar geleden zijn honderden technieken gekomen en gegaan, maar geen enkele kan bewijzen voortleggen dat het zelfs maar in de buurt komt van TM.

Sindsdien zijn er honderden vormen van meditatie gekomen en gegaan, maar tot nu toe is er geen enkele andere techniek die objectieve bewijzen kan voorleggen dat het zelfs maar in de buurt komt van de effecten die Transcendente Meditatie teweeg brengt. Dit heeft te maken met één simpel feit dat de meesten blijkbaar over het hoofd gezien hebben: Transcendente Meditatie is zo succesvol omdat het eigenlijk helemaal niets te maken heeft met wat mensen onder “meditatie” verstaan. (zie hoe is TM ontdekt)

Vergelijkend onderzoek

Er zijn tientallen onderzoeken waar andere meditatie of relaxatie technieken gebruikt zijn bij controlegroepen in TM studies, om zo het effect van Transcendente Meditatie tegenover andere methodes te vergelijken. In elk van deze studies was het verschil tussen meditatie en Transcendente Meditatie zo groot dat ze gewoon niet te vergelijken waren. De meest betrouwbare wetenschappelijke conclusies kunnen echter getrokken worden uit zogenaamde meta-analyses, grotere studies waar gemiddelde effecten van individuele wetenschappelijke onderzoeken met elkaar vergeleken worden.

1. Effect op angst (stress)

Onderzoekers van Stanford University hebben een meta-analyse gedaan op het effect van verschillende meditatie technieken op “Trait Anxiety” of angst. Angst is één van de meest voorkomende symptomen van stress, en wordt over het algemeen verminderd door relaxatie. De studie vergeleek de effecten van alle meditatie technieken die ooit onderzocht waren op het gebied van angst (146 studies in totaal). Dit is de grootste vergelijkende studie die tot nu toe gedaan is.

De conclusie was dat het gemiddeld effect van alle andere technieken eigenlijk niet groter was dan een placebo effect (gewoon met de ogen gesloten zitten). Technieken die specifiek concentratie vereisen hadden zelfs een negatief effect. Concentratie vraagt zoveel inspanning dat er helemaal geen ontspanning komt. Het gemiddeld effect van Transcendente Meditatie was daarentegen wel veel groter, en was 2 keer zo groot als eender welke andere meditatie techniek ooit onderzocht. (p<.001) Een ander interessant feit was dat de TM techniek de enige techniek was waar het effect groter werd naarmate men het langer beoefende.Ref.Journal of Clinical Psychology, 45 (6): 957–974)

Voor meer info over het effect van TM op stress zie TM en stress

2. Effect op persoonlijke groei (zelfactualisatie)

Zelfactualisatie, een psychologische maatstaaf voor hoezeer iemand zichzelf kan zijn en minder snel overschaduwd wordt door uiterlijke omstandigheden, gaat veel dieper dan gewoon relaxatie. Het doel van Transcendente Meditatie is uiteindelijk te komen in een toestand van zuiver jezelf zijn, en volgens Maharishi is de enige effectieve manier om deze toestand te bereiken een volledig moeiteloze, natuurlijke methode. Eender welke inspanning houdt de geest alleen maar actief en weerhoudt hem zelfs om in een toestand van zuivere stilte te komen. (zie wat is TM? Jezelf zijn). Als dit klopt zou het verschil tussen Transcendente Meditatie en andere technieken op gebied van zelfactuallisatie nog veel groter moeten zijn dan bij de angst studie, waar men zou verwachten dat elke vorm van relaxatie een zeker effect zal hebben.

E23-Self-actualizationDit is bevestigd door een meta-analyse die de effecten van elke meditatie ooit onderzocht op zelfactualisatie vergeleek (42 studies in totaal). Het effect van Transcendente Meditatie was gemiddeld 3 tot 4 keer zo groot als eenderwelke andere techniek ooit onderzocht. (p=.0002)Ref.Journal of Social Behavior and Personality6, 189–247

Voor meer info over zelfactualisatie zie : TM en zelfactualisatie

3.Effect op alcohol verslaving

Alcoholverslaving is een diepgaand mentaal en lichamelijk probleem dat alleen door een diepgaande verandering in zowel geest als lichaam kan aangepakt worden. Gezien TM een veel dieper effect teweegbrengt dan andere technieken zou ook hier het verschil tussen TM en andere technieken veel groter moeten zijn, dan bij problemen die alleen relaxatie vereisen.

Een analyse van alle studies met verschillende meditatie technieken (10 studies) toonde aan dat andere meditatie of relaxatie technieken eigenlijk zo goed als geen effect hadden (geen significante verbetering tegenover controle groepen). Ook andere methodes hadden maar weinig effect. Het gemiddeld effect van de Transcendente Meditatie techniek (over 14 TM studies) was echter 2 tot 4 keer zo groot als alle andere methodes ooit onderzocht. (p=.009). Als men alleen het effect op zware gebruikers bekeek (diegenen met echte alcohol problemen), zoals men in enkele studies gedaan had, was het gemiddeld effect van TM zelfs bijna 10 keer zo groot als dat van andere meditatie of relaxatie technieken.  Een belangrijk extra punt is dat in alle TM studies het effect steeds groter wordt naargelang men het langer beoefent, in tegenstelling tot andere methodes, waar het effect op termijn sterk afneemt.Ref.Alcoholism Treatment Quarterly11, 13–88

4. Effect op bloeddruk

H37-BP-Meta-AnalysisDeze meta-analyse werd in 2007 uitgevoerd in samenwerking met de National Institute of Health in de V.S., het grootste overheids gezondheids- instituut ter wereld. De studie vergeleek verschillende alternatieve methodes om bloeddruk te verlagen, uit een collectie van meer dan 100 wetenschappelijke onderzoeken. Transcendente Meditatie was de enige methode die gemiddeld een statistisch significant effect toonde (p=.0002). Andere meditatie of relaxatie technieken hadden gemiddeld gezien geen significant effect. Het effect van Transcendente Meditatie is ongeveer hetzelfde als dat van medicijnen, maar dan zonder de (negatieve) neveneffecten.

Deze en andere studies lagen aan de basis van een recente publicatie van de American Heart Association naar dokters. Zij concludeerden dat TM mocht voorgeschreven worden als klinische behandeling van hoge bloeddruk. Alle andere meditatie en relaxatie technieken (inclusief Mindfulness en Yoga) werden afgeraden omdat er na 40 jaar onderzoek geen sluitend bewijs kon worden gevonden dat het een positief effect heeft op bloeddruk.Ref.Current Hypertension Reports 9: 520–528, 2007

5. Effect op Intelligentie en creativiteit

Er zijn tientallen onderzoeken die het effect van Transcendente Meditatie aantonen op de volledige hersenontwikkeling. Er is geen enkele andere meditatie techniek waar men effecten heeft kunnen aantonen die zelfs maar in de buurt komen. (zie Intelligentie)

E6-Holistic-Improv-Intellectual-PerfTijdens drie studies in Taiwan werden 362 scholieren ingedeeld in 4 groepen, een Transcendente Meditatie (TM) groep, een groep die een contemplatie meditatie deed, een groep die gewoon met de ogen toe zat voor eenzelfde periode als de meditatie beoefenaars, en een controle groep die niets deden. Na 6 tot 12 maanden werd er in de TM groep een extreem hoge significante stijging opgemerkt vergeleken met de drie controlegroepen, waar onderling geen significant verschil was. Verbeteringen werden gemerkt op creativiteit (p=.0000000008 wat is een p-waarde?), Field Independence (p=.0000004), praktische intelligentie (p=.00009), mentale efficiëntie (p=.0003), en “Fluid intelligence” (p=.001). TM scholieren hadden ook veel minder symptomen van stress (angst).Ref.Intelligence 29: 419–440, 2001

6. Effect op het verouderingsprocess (vergelijking met Mindfulness meditatie)

Na Transcendente Meditatie is Mindfulness meditatie  huidig wellicht de meest wetenschappelijk onderzochte meditatietechniek, en het onderzoek toont aan dat deze techniek wel degelijk effect heeft, maar zowel korte als lange termijn effecten van Mindfulness blijken niettemin te verbleken met het effect van TM.

Verschillende Mindfulness studies maakten al deel uit van de eerder vermelde Meta-analyses, maar er zijn ook een aantal studies waar een directe vergelijking tussen TM en Mindfulness kon gemaakt worden, zoals in de volgende studie vanuit Harvard University voor bejaarden.

Een groep van bejaarden van gemiddeld 81 jaar werd ingedeeld in 4 subgroepen, TM, mindfulness, een mentale relaxatie techniek (Relaxation response) en een controle groep. Na drie maand merkte men significante verbeteringen bij de TM groep tegenover de controle groepen voor zowel intellectuele vermogens als bloeddruk

 

Na drie jaar werd de groep opnieuw onderzocht. Bij de controlegroepen was een groot deel van de bejaarden al overleden,  (12% bij Mindfulness tot 35% bij Relaxation response). Bij de TM groep was iedereen nog in leven. Op langere termijn (7-8 jaar) was er geen significant verschil meer te merken tussen Mindfulness, de relaxatie techniek en de controle groep. Alleen de Transcendente Meditatie groep toonde een verschil. Ze leefden gemiddeld bijna 2 jaar langer dan de 3 andere groepen.

De studie toonde ook aan dat TM beoefenaars hun meditatie veel aangenamer vonden dan Mindfulness beoefenaars

Voor een meer gedetailleerde vergelijking tussen de lange termijn effecten van Transcendente Meditatie en Mindfulness click hier (engels)

 

Maharishi

“I call my method meditation, but it is, in fact, a technique of self-exploration; it enables a man to dive into the innermost reaches of his being, in which dwell the essence of life and the source of all wisdom, all creativity, all peace, and all happiness…The word meditation is not new, nor are the benefits of meditation new…But for centuries the technique of meditation of this kind has been forgotten. This is why man suffers, or seems to suffer.”
Maharishi Mahesh Yogi

 

Leer Transcendente Meditatie in Veurne

no, 8630, Veurne Klik hier voor de kaart

GRATIS TM INTRO LEZING

Infolezingen zijn gratis, maar het aantal plaatsen is beperkt, reserveer uw plaats via het inschrijvingsformulier hieronder.

Datum en tijd
Tijd
ma, 31. jan 2022, 19:00 on Zoom
19:00
RESERVEER UW GRATIS PLAATS Reserveer ×
ma, 7. feb 2022, 19:00 on Zoom
19:00
RESERVEER UW GRATIS PLAATS Reserveer ×
ma, 14. feb 2022, 19:00 on Zoom
19:00
RESERVEER UW GRATIS PLAATS Reserveer ×
ma, 21. feb 2022, 19:00 on Zoom
19:00
RESERVEER UW GRATIS PLAATS Reserveer ×
ma, 28. feb 2022, 19:00 on Zoom
19:00
RESERVEER UW GRATIS PLAATS Reserveer ×
Geen van deze datums passen. Hou mij op de hoogte van nieuwe datums
verwittig me verwittig me ×

Veurne TM Centrum

no, 8630, Veurne

centerMap

By loading the map, you agree to Google's privacy policy.
Learn more

Load map

Andere locaties voor info-lezingen in België

countryMap

By loading the map, you agree to Google's privacy policy.
Learn more

Load map