Transcenderen doet wonderen voor creativiteit
Creativiteit zit in de hersenen.
Heel wat beroemde TM beoefenaars zijn zo succesvol omdat ze een enorme creativiteit hebben. En velen ervan getuigen ook graag over het effect van TM op hun creativiteit.
Creativiteit, meer dan enig ander aspect van het leven hangt af van hoezeer de hersenen coherent als één geheel kunnen samenwerken. In wetenschappelijke kringen spreken ze dan ook van “whole brain creativity”. Dit kan gemeten worden door EEG coherentie metingen en transcenderen, meer dan welke andere ervaring ooit onderzocht, gaat de EEG coherentie verhogen. (zie transcenderen = ontwikkeling van ons volledig hersenpotentieel).
Er zijn zeer vele opmerkelijke studies die een sterke stijging van creativiteit tonen. De meest indrukwekkende tot nu toe is wellicht grotere analyze van 4 verschillende onderzoeken in Taiwan.
362 Taiwanese schoolkinderen werden willekeurig onderverdeeld in 4 groepen, een TM groep en 3 controlegroepen: een groep waar studenten een dutje konden doen, een groep die een contemplatie meditatie beoefende, en een groep waar studenten geen specifieke aandacht kregen. Na 6 tot twaalf maanden merkte men bij de TM groep een zeer significante verbetering tegenover de 3 controlegroepen op 5 verschillende schalen van intellectuele vaardigheid, inclusief een schaal voor “whole brain creativity”. Het verschil in groei met de controle groepen was zo groot en zo consistent dat de p waarde gelijk was aan 1 in 12,5 miljard p=0,0000000008. (wat is een p-waarde?). Wetenschappers zijn normaal gezien onder de indruk als 1 in 20 (p<0,05) en hoe kleiner hoe indrukwekkender. De TM studenten hadden ook een significante verlaging van stress symptomen.
Nog indrukwekkender is een experiment waar kinderen hun hele schoolcarrière de TM techniek konden beoefenen, als deel van het schoolcurriculum. Deze kinderen wonnen al 4 keer de wereldkampioenschappen in Creative Problem solving competities, ondanks het feit dat elk jaar meer dan 100.000 van de meest creatieve studenten ter wereld aan deze competities deelnemen. (zie TM in het onderwijs)