Voor meer algemene informatie en wetenschappelijk onderzoek rond het effect van TM op ADHD: ga naar ADHD
Drs. Stixrud, Grosswald en Krag zijn topspecialisten in hun gebied, met jarenlange ervaring rond ADHD-behandeling via de Transcendente Meditatietechniek. Zij beantwoorden veelgestelde vragen over ADHD.
Ik heb ADHD en ik kan niet stil zitten, zelfs niet voor een paar minuten. Hoe kan ik ooit de Transcendente Meditatie-techniek beoefenen?
Dr Krag: Mensen met ADHD hebben moeite om zich te concentreren en hun aandacht gericht te houden. Zelfs met opmerkelijke ADHD, is de Transcendente Meditatie techniek niet alleen eenvoudig te doen, maar zelfs zeer aan te raden. Hoewel ik niet kan voorspellen dat Transcendente Meditatie al deze aandoeningen zal elimineren, heb ik gezien dat de symptomen wel aanzienlijk verminderen.
Het is algemeen bekend dat kinderen meer lijden onder stress dan vroeger. Is dit mee verantwoordelijk voor ADHD en andere problemen?
Hoe is reactie op stress bij kinderen op school?
Ik zou zeggen dat het belangrijkste besluit dat men kan trekken uit de toepassing van 20 jaar hersenonderzoek op het leren dit is: een kind moet zich veilig voelen op school om te leren, omdat je niet kunt leren als je onder stress staat.
Is de Transcendente Meditatie techniek een oplossing voor stress?
Ik had ADHD als een kind, en heb nog steeds problemen om mij op mijn werk te concentreren. Zal Transcendente Meditatie mij hierbij helpen?
Veel symptomen van ADHD zijn eigenlijk het gevolg van stress: spanning schakelt de prefrontale cortex in de hersenen uit, waardoor concentratie en focus moeilijk worden. Het verminderen van stress verbetert je aandacht, focus en concentratie zodat de mogelijkheid toeneemt om rustig te handelen en om je meer ontspannen en comfortabel te voelen in stressvolle situaties.
In ons onderzoek met kinderen, vonden we een verbetering van 20% met betrekking tot de aandacht in slechts drie maanden na het starten van het Transcendente Meditatie programma. Er waren ook significante verbeteringen in het werkgeheugen en het organiserend vermogen, evenals bij psychosociale metingen van gedrag, angst, stress, aandacht en focus.
Een van de werkelijk grote problemen met ADHD is een gebrek aan impulscontrole, waar kinderen voortdurend een gesprek onderbreken,en impulsief dingen zeggen waarvan mensen overstuur raken.
Kan de Transcendente Meditatie techniek hierbij helpen?
Met de praktijk van Transcendente Meditatie, komt het zenuwstelsel in een toestand van rust. En als de reactie op stress normaal begint te werken, ben je gewoon minder impulsief. Ik denk dat er reden is om te geloven dat het proces van het stilleggen van de geest en het lichaam door middel van de Transcendente Meditatie techniek- wat resulteert in een verhoogde integratie in de elektrische activiteit van de hersenen, gezien door grotere coherentie tussen de twee hersenhelften en tussen het voorste en het achterste deel van de hersenen- ervoor zorgt dat kinderen hun impulsen beter kunnen controleren. Ze handelen minder zonder na te denken, en kunnen de neiging om te worden afgeleid beter afremmen.
Het klinkt alsof je het uit de eerste hand hebt ervaren.
Vrijwel alle kinderen zeiden dingen als: “Ik voel me veel minder gestrest, en ik voel me meer ontspannen.” De meeste van hen zeiden: “Ik voel me meer georganiseerd. Ik heb het gevoel dat ik mijn huiswerk beter kan doen. Mijn ouders hoeven me niet te helpen. ”
Een opvallend impulsieve jongen zei: “Voordat ik begon mediteren, als ik in de gang liep en een andere leerling botste tegen me, draaide ik me om en sloeg hem. Nu, na drie maanden mediteren, als iemand tegen mij bots, stop ik en denk ik, “Zal ik hem slaan of niet?”
Voor sommigen lijkt dat misschien niets speciaal, maar vanuit mijn ervaring in het werken met impulsieve kinderen en tieners, is deze vertraging van reageren zeer moeilijk te bereiken. Als de Transcendente Meditatie techniek dit kind een beetje tijd geeft tussen een stimulus en een respons, die hem vervolgens in staat stelt om na te denken, te plannen, om zich af te vragen wat het juiste is om in deze situatie te doen, dan is dat een capaciteit die hij niet had voordat hij begon te mediteren.Dr Stixrud: De meeste onderzoekers denken dat ADHD een aandoening is van meerdere leidinggevende functies. “Executieve functies” verwijst naar de functies van het voorste deel van de hersenen, de mentale controle en de mentale organisatorische vaardigheden die je nodig hebt om doelgericht gedrag te hebben. Om iets gedaan te krijgen, bijvoorbeeld, moet je kunnen plannen, organiseren, en relevante informatie in je geheugen opslaan. Je moet ook in staat zijn om jezelf te controleren, om jezelf te vragen, “Hoe gaat het? ‘
En er is goed bewijs in enkele honderden studies over Transcendente Meditatie, dat het elk van deze executieve functies verbetert. Dit is waarschijnlijk, althans gedeeltelijk, omdat de Transcendente Meditatie techniek de coherentie van het functioneren van de hersenen verhoogt, en deels omdat het stress vermindert. Stress zorgt ervoor dat al de andere functies minder goed werken.
Ik denk dat meditatie geweldig is, maar ik wil dat mijn kind zich blijft focussen. Ik wil niet dat hij te passief wordt.
Hoewel het waar is dat de Transcendente Meditatie techniek diepe ontspanning geeft, werkt het aan de andere kant ook activerend. Het is die unieke combinatie van activering van de hersenen en diepe fysiologische ontspanning die verantwoordelijk is voor de vele positieve effecten van meditatie. De algemene ervaring van mensen die mediteren is niet dat ze hun drive verliezen, maar ze het gemakkelijker vinden om hun drive op een effectieve manier te kanaliseren.
Ze verspillen geen energie in piekeren en buitensporige angst. Ze worden beter in de planning en meer doelgericht. Als je kijkt naar de scholen waar de kinderen TM op een regelmatige basis beoefend hebben, zult u zien dat de kinderen ongelofelijk succesvol zijn. Ze hebben uitzonderlijk goede resultaten op alle vlakken, zowel theoretische vakken als sport, kunst, alles. Dat is waarom ik denk dat het idee niet klopt dat de Transcendente Meditatie techniek een kind passief zal maken of dat ze hun drive of hun interesse zouden verliezen. Het is volledig het tegenovergestelde.
Hoe zal ik ooit in staat zijn om te mediteren met jonge kinderen, waaronder één met ADHD?
William Stixrud, Ph.D., is een klinisch neuropsycholoog en directeur van William Stixrud & Associates in Silver Spring, Maryland, een instelling gespecialiseerd in leerproblemen door aandacht en sociale / emotionele stoornissen. Dr Stixrud is eveneens verbonden aan Children’s National Medical Center in Washington, DC
Sarina Grosswald, Ed.D., is een expert in cognitieve leerprocessen en heeft één van de eerste onderzoeken verricht op de effecten van Transcendente Meditatie bij kinderen met taalproblemen. Dr Grosswald en haar werk kwamen uitgebreid aan bod in de Amerikaanse media, met inbegrip van PBS en ABC News.
James Krag, MD, is lid van de American Psychiatric Association en voorzitter van de Psychiatrische Vereniging van Virginia. Hij is momenteel medisch directeur van Liberty Point, een residentiële behandeling voor adolescenten met psychiatrische problemen.
Naar de ADHD pagina